Blogarchief

maandag 8 februari 2016

Week #1 | Minorintroductie & IPON 2016

Dag 1

Schooljaar 2015-2016. Dinsdag 2 februari, het begin van de minor Leren & ICT op Windesheim. Een introductiedag, waar bijna de hele klas bij aanwezig is. Wat gaan we doen het komende halfjaar? De minor bestaat uit vier pijlers:
  1. Het pilotproject
  2. Project
  3. Een persoonlijk onderzoek
  4. De persoonlijke ontwikkeling
Toen kwam de pauze, en we werden de gang op gestuurd met de opdracht na de pauze terug te komen in DOT's: docentontwerpteams. Dat was lastig, aangezien de meesten van ons niemand kenden. Uiteindelijk kwamen wij terug het lokaal in als team LeNoMaPaMa: Leonie (Nederlands), Noëlle (lichamelijke opvoeding), Martijn (PABO), Patrick (economie) en Machiel (ICT). We kregen tijd om ons te organiseren, en te bedenken waar ons pilotproject over zou gaan. Allemaal waren we nieuwsgierig naar wat we kunnen bedenken en ontwikkelen voor lichamelijke opvoeding, een vak waar ICT-gebruik toch wat minder voor de hand ligt dan bij andere vakken. De keuze voor deze richting was dan ook unaniem.

Inmiddels hebben we bedacht welke richting we uit willen met het pilotproject. Ons rest niets anders dan een visie te schrijven op ICT-gebruik op scholen en ons te verdiepen in de verschillende aspecten van (het ontwikkelen van) leren met behulp van ICT. 

Dag 2

Op woensdag 3 februari was de dag van de IPON, een tweejaarlijkse beurs die juist gericht is op ict-gebruik in de klas. Onze groep had afgesproken om 10 uur bij de Jaarbeurs in Utrecht, maar door gedoe met treinen werd het wat later. 



We hebben de hele ochtend rondgekeken wat er allemaal te vinden was, en dat was best veel. Bekende ELO-systemen als It's Learning waren aanwezig, en ook Magister en SOMtoday was vertegenwoordigd. Dat was echter veel te groot voor ons, wij richtten ons meer op de direct toepasbare dingen die niet gericht waren op een methode. Unaniem waren we het er over eens dat we er daar te weinig van zagen. Daarbij moeten we de aantekening maken dat er voor het primair onderwijs meer van dit soort dingen te zien was, en voor het MBO juist minder, dan voor het VO. 

Toch waren er ook wel leuke dingen. Allemaal waren we geïnteresseerd in verschillende dingen. Wat de aandacht van iedereen trok was LessonUp, een online programma om je lessen mee te maken en te delen met leerlingen en andere docenten. Het is een samenvoeging van allerlei tools en programma's, zoals PowerPoint, Kahoot en YouTube, maar dan in één scherm. 


(allemaal geïnteresseerd in LessonUp)


Daarnaast was de opdracht aan docenten te vragen wat hun reden was om naar IPON te komen. Tijdens het rondkijken zagen we verrassend veel oudere docenten, terwijl we juist verwachtten dat er meer jongere mensen zouden zijn. Duidelijk verkeerd gedacht dus! De redenen van docenten bleken ook meer uiteenlopend te zijn dan we aanvankelijk dachten. Daarover meer tijdens de les van dinsdag 9 februari.



Intussen hadden we de hele beursvloer wel zo'n beetje bekeken. Sommigen gingen nog apart een eindje rondstruinen om te blijven kijken bij dingen waar de anderen niet of minder in geïnteresseerd waren. Zo waren er stands van bedrijven die zich richtten op één of twee taken of vakken van het onderwijs in plaats van algemeen onderwijs. 

Al met al vonden we de beurs wat klein, maar er waren zeker wel leuke, nuttige dingen te vinden waar we (al dan niet voor ons project) wat mee zouden kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten