Blogarchief

woensdag 10 februari 2016

Week #2 | Het plan en onze doelen

Week twee, en we zijn nu echt begonnen. We zijn nu officieel DOT 2. Deze week stond in het teken van de eerste stappen naar het ontwikkelen van ons plan. Dat hebben we vorige week al zo'n beetje bedacht, maar deze week hebben we het gedefinieerd en besproken met onze begeleidend docent.  

Het plan

We richten ons, zoals eerder gezegd, op het bewegingsonderwijs. We gaan uit van Basisdocument bewegingsonderwijs voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs, kortweg het Basisdocument. Dit is een boek waarin allerlei oefeningen staan voor bewegingsonderwijs op het VO. Dit boek is nogal theoretisch, met weinig (duidelijke) visuele ondersteuning.

Wij zijn van mening dat dit anders kan. In ons project willen we een website maken met daarop filmpjes waarin de drie niveaus van elke oefening te zien zijn. Bij elk filmpje staan ook tips over hoe je naar het volgende niveau kunt komen.

Omdat het boek vijf activiteitsgebieden bevat en wij maar een half jaar hebben om dit project tot een einde te brengen, kunnen we er realistisch gezien van uitgaan dat we het hele boek niet kunnen filmen en uploaden. Daarom kiezen we twee gebieden uit, en binnen die gebieden een aantal veelvoorkomende hoofdlijnen of onderdelen.


Tussengesprek

Vandaag hebben we een gesprek gehad met Geert. Hij raadt ons aan de tijd voor de pilot te gebruiken om het plan goed op te bouwen en het uit te bouwen naar het eindproject. Omdat het nogal een groot project is en we niet alles kunnen filmen binnen een half jaar, raadt hij ons aan een deel op poten te zetten en voor de andere onderdelen een raamwerk te bouwen voor degene die het daarna wil(len) oppakken. Dit kan een docent zijn, maar het zou ook heel interessant kunnen zijn voor de uitgever van het Basisdocument.

Omdat wij niet alles kunnen doen, hebben we uit praktische overwegingen gekozen voor de beginselen van atletiek en turnen. Dit is makkelijker te filmen voor ons omdat het individuele oefeningen zijn. Aan andere onderdelen (zoals teamsporten) zullen we meer tijd kwijt zijn, waardoor we minder kunnen filmen en de opzet van het project kleinschaliger zal blijven dan wij zouden willen. Bovendien zijn deze onderdelen makkelijker te beoordelen voor leerlingen en docenten, waardoor zij al een goede basis mee kunnen krijgen in hoe ze het systeem moeten gebruiken.


Een advies van Geert voor degenen die geen bewegingsonderwijs volgen, was om wel in de gaten te houden waar zij hun voordeel uit dit project kunnen halen. Wat levert dit, voor elk afzonderlijk groepslid, op? Hiervoor gebruiken we de persoonlijke onderdelen, zoals reflectie en onderzoek. Daarbij moeten we hierover in gesprek blijven met elkaar als groep, teneinde onze leerdoelen niet uit het oog te verliezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten