Week twee, en we zijn nu echt begonnen. We zijn nu officieel
DOT 2. Deze week stond in het teken van de eerste stappen naar het ontwikkelen van ons plan. Dat hebben we vorige week al zo'n beetje bedacht, maar deze week hebben we het gedefinieerd en besproken met onze begeleidend docent.
Het plan
We richten ons, zoals eerder gezegd, op het
bewegingsonderwijs. We gaan uit van Basisdocument
bewegingsonderwijs voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs, kortweg
het Basisdocument. Dit is een boek waarin allerlei oefeningen staan voor bewegingsonderwijs
op het VO. Dit boek is nogal theoretisch, met weinig (duidelijke) visuele
ondersteuning.
Wij zijn van mening dat dit anders kan. In ons project
willen we een website maken met daarop filmpjes waarin de drie niveaus van elke
oefening te zien zijn. Bij elk filmpje staan ook tips over hoe je naar het
volgende niveau kunt komen.
Omdat het boek vijf activiteitsgebieden bevat en wij maar
een half jaar hebben om dit project tot een einde te brengen, kunnen we er
realistisch gezien van uitgaan dat we het hele boek niet kunnen filmen en
uploaden. Daarom kiezen we twee gebieden uit, en binnen die gebieden een aantal
veelvoorkomende hoofdlijnen of onderdelen.
Tussengesprek
Vandaag hebben we een gesprek gehad met Geert. Hij raadt ons
aan de tijd voor de pilot te gebruiken om het plan goed op te bouwen en het uit
te bouwen naar het eindproject. Omdat het nogal een groot project is en we niet
alles kunnen filmen binnen een half jaar, raadt hij ons aan een deel op poten
te zetten en voor de andere onderdelen een raamwerk te bouwen voor degene die
het daarna wil(len) oppakken. Dit kan een docent zijn, maar het zou ook heel interessant
kunnen zijn voor de uitgever van het Basisdocument.
Omdat wij niet alles kunnen doen, hebben we uit praktische
overwegingen gekozen voor de beginselen van atletiek en turnen. Dit is
makkelijker te filmen voor ons omdat het individuele oefeningen zijn. Aan
andere onderdelen (zoals teamsporten) zullen we meer tijd kwijt zijn, waardoor
we minder kunnen filmen en de opzet van het project kleinschaliger zal blijven
dan wij zouden willen. Bovendien zijn deze onderdelen makkelijker te beoordelen
voor leerlingen en docenten, waardoor zij al een goede basis mee kunnen krijgen
in hoe ze het systeem moeten gebruiken.
Een advies van Geert voor degenen die geen bewegingsonderwijs
volgen, was om wel in de gaten te houden waar zij hun voordeel uit dit project
kunnen halen. Wat levert dit, voor elk afzonderlijk groepslid, op? Hiervoor
gebruiken we de persoonlijke onderdelen, zoals reflectie en onderzoek. Daarbij
moeten we hierover in gesprek blijven met elkaar als groep, teneinde onze
leerdoelen niet uit het oog te verliezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten