Blogarchief

woensdag 16 maart 2016

Week# 6 | Eindblog?

Het is de bedoeling dat we hier een eindblog schrijven, omdat het immers het eind van de pilotperiode betreft. Wij trekken echter ons project door naar het hoofdproject, dus er komt zeker nog geen eind aan ons project. Dit is echter wel het einde van de pilotfase, en er is genoeg om op terug te kijken.

We waren het er vanaf dag één al over eens dat we het project van Noëlle zouden gaan doen. We waren allemaal nieuwsgierig naar wat we konden doen met gymnastiek en ICT, en het heeft iedereen verrast. Bijkomend voordeel (maar zeker niet de reden dat we voor dit project kozen) was dat de opdrachtgever een vrij helder en vooral ook concreet beeld had van wat ze wilden. Daarom konden we gelijk al de diepte in duiken met onze ideeën. Doordat we wisten wat we konden gaan doen, was het ook makkelijker om het project heel uitgebreid te maken. Het leent zich niet voor een kort project, dat wil zeggen een pilotopdracht, maar voor een volledige eindopdracht hebben we te weinig tijd als we het goed willen doen.

Vandaar dus dat we het doortrekken, op advies van Geert. Door die beslissing hebben we het pilotproject kunnen gebruiken voor de voorbereiding. Omdat het gelijk al een heel concreet idee was hebben we veel werk kunnen verzetten. Voordeel hierbij is dat we een vrij grote DOT hebben. Het werk hebben we dus kunnen verdelen op basis van onze vakexpertise en persoonlijke sterke punten. De oorspronkelijke taakverdeling was vooral gebaseerd op onze verschillende expertises. Die taakverdeling volgen we nog steeds, en het werkt prima. 

Toch hebben we ook gemerkt dat iedereen dingen vanaf een andere kant bekijkt, en dus ook input geeft vanuit een ander gezichtspunt. Terugkijkend valt het vooral op dat Machiel vooral met het technische aspect van het project bezig is. Dat heeft te maken met zijn opleiding (en dus voorkennis) en zo dus ook met de oorspronkelijke taakverdeling, maar dit zie je bijvoorbeeld ook terug in presentaties. Noëlle houdt zich bezig met de vakinhoudelijke onderdelen, wat inhoudt de beschrijving van de oefening en de inhoud van de filmpjes. Patrick is meer degene die het proces bewaakt, wat deels terug komt in zijn taak als planner. Leonie richt zich tijdens het werken aan dit project steeds op het didactische aspect, waarin zowel aan de docent als aan de leerling wordt gedacht. Martijn is een soort Manusje-van-alles, wat er op neerkomt dat hij overal een vinger in de pap heeft, mensen helpt en met ideeën en oplossingen komt. Doordat we gebruik maken van iedereens sterke kanten en interesses loopt de samenwerking gesmeerd. 

We hebben tot nog toe geen eindproduct, voornamelijk dus omdat we nog door gaan in de tweede periode van deze minor. Tot zo ver hebben we wel al een concept-website die steeds verder ontwikkeld wordt tot de definitieve versie. Eveneens hebben we al een voorbeeldfilmpje gemaakt, dat verschillende functies heeft. Allereerst om er zelf van te leren: wat kan beter, waar moeten we op letten bij de echte filmpjes, enzovoort? Ten tweede om ze te kunnen implementeren in de website: wat komt waar te staan, hoe komt het er uit te zien? De voorbeeldfilmpjes zullen later uiteraard worden vervangen voor de definitieve versie. Ten derde kunnen wij op deze manier laten zien wat we van plan zijn. De opdrachtgever kan ons hier ook nog in sturen, als zij iets zien dat zij anders willen bijvoorbeeld.

Hoe we dit gaan ontwikkelen in de komende periode is voor ons nog een punt dat overlegd moet worden: waar gaan we de komende tijd mee aan de slag? Wat moeten we nog doen, wat zijn de deelstappen waar we aan moeten werken? Hoe kunnen we de grote projectopdracht invullen terwijl we al zo’n eind op weg zijn? Kortom, er zijn nog wat vragen die beantwoord moeten worden en er is nog heel veel dat gedaan moet worden in de rest van de minortijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten