Blogarchief

dinsdag 15 maart 2016

Week# 4 en 5 | Spaghetti en een mijnenveld

Een nieuwe week, fris na de vakantie. Voor de vakantie kregen we de opdracht een link te volgen en te kijken wat we er mee konden. Het bleek te gaan over het bouwen van een spaghettitoren. In de link stond ook beschreven wat we moesten doen (de spullen voor een toren meenemen). Omdat het filmpje onze mailbox in kwam op een moment dat we samen in het lokaal waren, als enige DOT, was de keuze snel gemaakt: we keken het filmpje samen. Na het kijken van het filmpje bekeken we de rest van de opdracht, en daarin stond dat we de spullen voor een spaghettitoren mee moesten nemen. Toen kwam al snel de verdeling van wie wat meeneemt tot stand.

Na de vakantie was het onze beurt om de les te openen. Ook daar hebben we over vergaderd, die middag. We waren er vrij snel over eens dat het iets met teambuilding moest worden, vooral omdat je toch met je DOT moet samenwerken. Wat we precies wilden doen was een beetje lastig bepalen, ook omdat we maar een half uur hadden en beperkte ruimte, maar uiteindelijk kwamen we eruit: het zou het mijnenveldspel worden. Voor het verloop van het spel en de verdeling 'wie neemt wat mee' hoefden we niet veel te overleggen.

Week 5 - aan het werk!

Toen kwam dus week 5 en mochten we aan het werk. De les vond plaats in Lab21 - gericht op de 21st century skills - dus daar mochten wij ook ons mijnenveld bouwen. Met behulp van tassen en stoelen hadden we een aardig lastig mijnenveld in elkaar gezet. We begonnen met één koppel leerlingen, waarvan de een geblinddoekt was en de ander alleen met stemgeluid mocht aangeven waar de ander moest lopen zonder de mijnen (stoelen en tassen) aan te raken. Vervolgens voerden we de moeilijkheidsgraad op door twee koppels te vragen, en daarna drie. Toen was het half uur ook al om, dus er was geen tijd voor om iedereen in het veld te laten.



Na onze opening was het tijd voor het bouwen van de spaghettitoren. De samenwerking verliep zo goed als maar kon, en we bouwden een behoorlijk stevige toren ook nog. In het begin ging het heel snel, maar later toen we de componenten op elkaar gingen zetten ontdekten we dat daar meer tijd in zat dan verwacht. Uiteindelijk was onze toren 85 centimeter hoog, een prestatie waar we heel blij mee zijn!
Toen de bouwtijd voorbij was, hoorden we over de referentie naar ICT in het onderwijs. Volgens het filmpje ging het er vooral om verschillende tactieken uit te proberen en te laten zien dat creativiteit overal belangrijk is, maar voor de minor zat er nog een derde leerpunt aan vast. Het idee van Flipping the Classroom is leuk, maar werkt alleen als leerlingen zich ook echt voorbereiden op de les. Daarbij moet je leerlingen niet belonen door ze toch mee te laten doen of materialen te geven als ze zich niet hebben voorbereid, want dan krijg je juist minder betrokkenheid bij de stof en (vooral) het huiswerk in plaats van meer.

Na deze marshmallow challenge was er een carrousel met allerlei ICT-toepassingen die op verschillende opleidingen worden ontwikkeld en/of gebruikt, of dingen uit Lab21 die potentieel op scholen worden gebruikt of kunnen worden geïntroduceerd.

Het project

Na de afsluiting van het plenaire gedeelte zijn we naar gebouw S gegaan om een voorbeeldfilmpje voor de hurkwendsprong op te nemen. Tijdens het opnemen kwamen we tot de conclusie dat sommige dingen wel goed werkten, zoals de verschillende kleuren shirtjes, maar andere dingen zijn juist minder duidelijk. Zo werkten we met een opvanghulp, wat in de lagere niveaus wel prima werkte maar bij niveau 3 en 3+ juist niet. Het werken met een script werkt wel prima. We denken dat we op die manier de consistentie in de filmpjes kunnen bewaken en dat het dus ook een goed uitgangspunt zal zijn voor wie het project na ons wil en kan voortzetten.



Na het opnemen van de filmpjes zochten we een lokaal om de filmpjes te bewerken en te uploaden op youtube en om de Pecha Kucha voor week 6 te maken en door te spreken. We hebben het zelfs nog kunnen oefenen samen, en het verliep heel vlot. Voor woensdag stond alleen een inloop op het programma om met de groep aan de slag te gaan en voor contact met de begeleidend docent, maar aangezien Geert toch in het buitenland zat en wij op dit na verder weinig meer te doen hadden voor de rest van de week leek het ons praktischer om alles op dinsdag af te maken en op woensdag een dag vrij te nemen. Zo geschiedde dus. We hebben alles afgemaakt wat af moest, afspraken gemaakt voor individueel werk later in de week en zijn toen naar huis gegaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten