Blogarchief

donderdag 25 februari 2016

Week# 3 | De Quickscan

In week drie hebben we de quickscan voor docenten gedaan. Elk groepslid heeft over zijn eigen test een kleine bijdrage geschreven. Aan het eind staat een korte samenvatting.

Noëlle

Op basis van de Quickscan maak ik het meest gebruik van samenwerking, sociale en culturele vaardigheden en zelfregulering in mijn lessen. Ik maak het minst gebruik van ICT, mediawijsheid en informatievaardigheden. In ongeveer de helft van mijn lessen zijn de 21e eeuwse vaardigheden een doel in mijn les. Daarbij moet ik wel zeggen dat dit bijna nooit het hoofddoel is in mijn lessen. De punten waar ik mij nog in kan ontwikkelen in mijn lessen is het gebruik van ICT en mediawijsheid. Ik denk dat ik daarbij het meeste baat heb aan lesmateriaal om dit aspect toe te kunnen voegen in mijn lessen, Het Probleemoplossend denken en handelen en het  samenwerken daarentegen, besteed ik al veel aandacht aan in mijn lessen.

Patrick: 

Naar aanleiding van een opdracht van Rina, heb ik online de quickscan ingevuld. Met behulp van deze scan wordt duidelijk op welke manier ik de 21st century skills implementeer in mijn les. Aan het eind van deze scan, werd een automatisch rapport samengesteld. Dit rapport bestond uit veel grafieken en veel tekst.

Bovenstaande grafiek heb ik er uitgepikt, deze geeft een overzicht van alle 21st century skills in mijn lessen. Volgens de grafiek is er binnen mijn lessen vooral aandacht voor zelfregulering en kritisch denken. Persoonlijk vind ik dit erg herkenbaar, ik ben zelf een persoon die vaak kritisch denkt, dit probeer ik over te brengen op mijn leerlingen. Verder vind ik het belangrijk dat leerlingen hun eigen verantwoordelijk leren nemen.
Verder blijkt uit de grafiek dat er binnen mijn les nauwelijks aandacht is voor informatievaardigheden. Wanneer ik hier over nadenk, kan ik mij hier in herkennen. Zelf denk ik tijdens mijn lessen te weinig na over informatievaardigheden, hierdoor is hier in mijn lessen onbewust weinig aandacht voor.

Martijn:

De 21e -eeuwse vaardigheden vind ik een skillset waar elke leerkracht over moet bezitten en de leerkracht moet ook instaat zijn om deze skills over te brengen naar de leerlingen. Uit mijn QuickScan bleek dat ik de ‘oudere’ skills zoals samenwerken en sociale en culturele vaardigheden regelmatig terug laat komen in mijn lessen. Ook de skill kritisch denken laat ik volgens de scan vaak terugkomen in mijn les en dat klopt ook. Ik laat kinderen vaak nadenken over vragen en antwoorden in plaats van dat ze alles klakkeloos aannemen van mij of het leerboek. Waar ik nog niet genoeg gebruik van maak zijn de ICT skills van de 21e -eeuwse vaardigheden. Ik denk dat ik deze wel bezit maar dat ik ze vaker moet toepassen in mijn lessen. Ik maak regelmatig gebruik van toepassingen op het digibord of op de IPad in mijn lessen, maar nog iets te oppervlakkig. In plaats van kinderen een IPad geven en ze hierop een leerzame app te laten spelen wil ik in de toekomst meer lessen geven aan de hand van de 21e -eeuwse vaardigheden zoals media wijsheid en informatica vaardigheden.

Machiel:

Uit de quickscan is het volgende gekomen. Ten eerste scoor ik laag op communiceren en zelfregulering. Ik laat mijn leerlingen vaak samenwerken maar hoofdstuk communiceren komt dan niet zo zeer aan bod. Als het gaat om zelfregulering scoor ik laag doordat ik mijn leerlingen niet genoeg laat reflecteren. Dit komt doordat dit onderdeel in mijn lessen vaak er nog even tussendoor schiet. Vaak op het laatste moment van de les moet dit nog gebeuren en dan schiet het er toch nog even tussenuit. Ik scoor enorm hoog op ICT-vaardigheden wat mij dan ook echt niet verbaasd gezien dit 1 van mijn doelen is in de les. Naast ICT-vaardigheden scoor ik ook hoog op informatievaardigheden. Dit verbaast mij ook niks gezien ook dit iets is dat ik vaak aan werk in mijn lessen. Ik scoor gemiddeld 3,5 punten wat hoog is ten aanzien van het landelijk gemiddelde. We zullen zien of ik dit in de toekomst vol blijf houden. 

Leonie:

Bij het invullen van deze quickscan dacht ik twee dingen: ik ben nog maar stagiaire, ik heb geen kans gehad om dingen op mijn eigen manier te doen. Het andere: heel veel van deze dingen horen al bij het vak Nederlands. Discussiëren, debatteren, argumenten geven en uitleggen, maar ook informatie zoeken en beoordelen. Het vak is erg geschikt om te leren communiceren, maar ik doe daar te weinig mee. Natuurlijk, tijdens lessen die over (een onderdeel van) communicatie gaan ben ik er wel mee bezig, maar ook tijdens het samenwerken kan ik veel meer doen. Daarbij vind ik samenwerken ook lastig goed te organiseren, zodat leerlingen ook echt aan het werk gaan. Kritisch denken, creativiteit en zelfreguleringsvaardigheden vind ik de belangrijkste van de 21st century skills. Ook dat blijkt uit het rapport: daar besteed ik veel aandacht aan. 

Samenvatting:

Uit deze scan blijkt dat we nogal verschillend zijn, en op verschillende punten de nadruk leggen. het is goed mogelijk dat de verschillende vakgebiedne daaraan ten grondslag liggen, maar het is eveneens zo dat iedereen zijn eigen interesses en kennis heeft. In feite worden de punten waar de één zwak in is, door een ander weer aangevuld. Op deze manier komen alle onderdelen van de 21st century skills aan bod in onze groep. Toch zijn er ook veel overeenkomsten. Kritisch denken komt veel terug in onze analyses als iets dat we belangrijk vinden, waar we aandacht aan besteden. Ook vinden de meesten dat het (effectief) invoeren van ICT-vaardigheden nog wel een verbeterpunt is. 

1 opmerking:

  1. Mooi hoe jullie individuele resultaten zijn weergegeven. Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen